torsdag 12 mars 2009

jag behövde bara tömma mig lite

Jag tycker om när det är tidigt på dagen och jag ändå hunnit uträtta saker
Idag har jag köpt nya färgpennor, mapp till noterna och anteckningsbok av marimekko
tejp, skulle affischerat för Katja Kabanova men så försvann en från förförra generationen och det blev ett hål i ett hjärta i Norrland
när hon hämtat sig efter första hackskaket skrev hon om djur i en brun bok i ett väntrum
och sedan kom systern, och så var de systrar
Yngst av mina äldre försökte ta sig ur allt men kom bara halvvägs, eller vem vet var på vägen han vändes
nyomvänd och allt med nygjutet ljus
och snart en tatuering för att offentliggöra och dra en linje mellan hans och deras, inte samma Gud
Vraket jag var blank
men det var oväntat
och givetvis fruktansvärt
Satt en meter från sveriges kortaste och bästa manusförfattare
med mörka skuggorna runt ögonen och med sin Strindberg-t-shirt och paralleller mellan mitt tonårshjärtas hjältar och japanska svärdsmidare har han en liten stol i ett ganska fint rum i mitt hjärta
självcentrerad och efterkonstruerad men jävlaranamma, på rätt sida
massor av tics, glas och kolsyra, det verkade klia överallt
han berättade om succéerna och mästerverken, om SVTs klippningskrav, om att han bara tycker om människor när de håller sig i hans huvud
och den största kalkonen (jag minns recensionerna) som fick honom att åka till Italien en månad över jul förra året
och jag ville berätta för honom att jag mötte honom utanför santa maria maggiore på julaftonskvällen men dottern var sjuk så han skyndade bort
så det får han väl aldrig veta
Jag har två elle tre eller inget hem
där jag är mest sjunger en operastudent upp i badrummet på mornarna när jag försöker somna om
men Han missar bussar för att Han fastnar hos mig
och det är det som gör det värt det
det står tomma juicepaket över hela diskbänken och müslin torkar i de odiskade skålarna
vi slänger så himla mycket mat och vi köper så himla mycket mat och ändå har vi aldrig någon mat
smutstvätt kan inte skiljas från vad som är rent och när vi väl tvättat blir kläderna kvar i tvättstugan i flera dagar och när vi väl ska hämta dem har någon hällt massor vatten på dem och de luktar suspekt likt sur filmjölk
en tvätt hade någon slängt, en aprikosfärgad handduk lämnade jag kvar där, käckt att ha en handduk i tvättstugan
Hårborsten är borta och jag var dum nog att ha i löshåret när jag gjorde annat än stod på scen
monologer och sånger är inte valda än och just nu är den vägen inte min vän
jag försöker förbereda mig på antingen en sommar som maskot och guide för en viss turistbåt med ett groddjur som symbol eller så åker vi dit nu, till Palestina
”I resist, therefor I am”
Golanhöjderna vs. Göta kanal
Dr Glas lärde mig något viktigt om den konstanta och den temporära viljan
- mycket viktiga att skilja åt
Jag såg Pretty Woman för första gången idag
har aldrig tyckt att Julia Roberts är speciellt snygg
men jag blir alltid extra kär av romantiska filmer
du jag kampen och chokladfonduen
men just nu drömmer jag bara om en dammig vindsvåning i Rom
med en blommig balkong
petunior, rosor, murgröna, solrosor
en persiskmatta
och en perserkatt
jag smygdrömmer om cigarillröken och vinet
boktravarna, påmagenläsande
skira sommarklänningar, transparent till solprickiga huden
jag får inte sola igen förrän jag låtit herr eller fru doktor ta en titt på födelsemärket på höger hand som plötsligt finns med mörka prickar
axessakuten är stället man hänger på
min jazzlärare är runt 50, har blond ananastofs och avslutar varje mening med ”fem, sex, sju, ått!”
hon ringde mig idag och frågade vart jag var i hennes liv (inte ordagrant men, jaja) och att hon tänkte på mig
det var fint tyckte jag,
men nu har jag varit för tyst och med bara rygg mot mitt hjärta för länge
nu tar texten slut och jag ska bli förvånad för hundrade gången idag att jag får ha det här

1 kommentar:

Anna sa...

vi slänger så himla mycket mat och vi köper så himla mycket mat och ändå har vi aldrig någon mat

du skriver så bra mitt hjärta. och jag undrar var du är i mitt liv. du liksom påminner mig om allt vemod jag känt som jag hatar men älskar och saknar. du är så vacker och jag kommer aldrig att släppa taget om dig. jag längtar efter dig.