onsdag 4 mars 2009

"Nu lyser himlen där du går"

Varför sa vi ja till det där projektet? I skolan, på kören, håller vi nämligen på att repa inför en konsert med schlagerpullan Sonja Aldén. Någon som vet vem det är? Hon har tydligen vunnit en rockbjörn för Bästa Svenska Kvinnliga Artist. EH. Vi ska alltså göra en konsert tillsammans med henne, hennes korallfärgade linne, utsvängda jeans och band. Majoriteten av låttexterna består av rader som dagen gryr/natten flyr/stormen yr. Jag blir så ferr-uukt-ansväärt ledsen. Konsten att bygga en karriär på absolut ingenting. Det är liksom antisubstans, det är så innehållslöst så jag tappar tron på mänskligheten totalt. Kejsarens nya kläder ligger i lä. Jag försöker hitta en inställning som kan få mig att ta mig igenom det här med någon mental hälsa i behåll. Människor som lyssnar på sådan här musik måste vara de ultimata exemplen på "gräv och du finner ingen ironi". Så jag får väl se det som någon slags socialpsykologisk iakttagelse.
Vi ska ha vita kläder på konserten. Alla ska ha det. Men alltså, inte bara vitt som i vitt VITT, nej man kan ha äggskalsvitt, eller white board-vitt, eller risifrutti-vitt, eller beigevitt, eller gräddvitt... Variationen känner inga gränser.
Elitisten i mig störs i sin stilla sömn.

2 kommentarer:

Herr Uv sa...

Jag skulle, i det här fallet, vilja sträcka mig till: genomför en tarmsköljning och du finner ingen ironi.

Anonym sa...

Hej härliga ironiska tjej!

Beklagar att du fick utsättas för psykiska påfrestningar som mitt otroligt fint mottagna jobb ev åsamkat dig och hoppas att du fick ha hälsan i behåll även efter konserten trots önskade, ej krävda, bl a "whiteboardvita" (roligt, av dig nyskapande, uttryck!) inslag..
Gissar att du inte är en av de alla människor som gärna lyssnar till, stärks av och i vissa fall även får livskraft tillbaka av min musik (på tal om innehållsrikt...), än mindre kollat in texterna (med tanke på din analys), och det är väl bra att smaken som baken är delad! ;)
Lycka till i livet med sånt som gör dig glad, nu ska jag rita en ny klänning, för jag, i motsats till Kejsaren, designar, gör eller köper mina egna kläder...

Kram med en tillräcklig del ironi från "Schlagerpullan" (som kanske lite överraskande nog inte alls sjunger schlager)